Här möts skola, högskola och näringsliv för att visa ungdomar konkreta exempel på vidare studier, aktuell forskning och spännande möjligheter inom arbetslivet. KTH och Stockholms universitet är huvudägare, med Stockholms stad som största samarbetspartner och finansiär.

I välutrustade laboratorier vid AlbaNova, i grönskande miljö vid Naturens Hus och under stora evenemang på stan får barn, ungdomar och lärare möta aktuell naturvetenskap, matematik och teknik. Djungelmatte, Grätzelsolceller och Mineraldetektiv är några av de drygt 100 skolprogram som finns att välja bland.

– Elever som träffar oss ska få en aha-upplevelse - våra aktiviteter ska vara relevanta och hands-on, säger Cecilia Kozma,  föreståndare vid Vetenskapens Hus. Vårt syfte och mål är att öka kunskapen, väcka intresse och nyfikenhet. Förhoppningsvis vill våra besökare förkovra sig mer och se möjligheter inom de naturvetenskapliga och tekniska områdena. Det känns nu extra angeläget med tanke på den senaste PISA-rapporten.

Det råder en febril aktivitet i huset. Förutom alla skolbesöken så handleder Vetenskapens Hus också ett 100-tal elever som gör sina gymnasiearbeten. Något som är väldigt populärt.

Vetenskapens Hus bjuder också in en mängd föreläsare, företrädesvis från KTH eller Stockholms universitet, som medverkar i lärarfortbildningar, inspirationskvällar och större forskararrangemang.

Ett exempel på när flera stora lärosäten går samman är ForskarFredag. Detta evenemang är en del av Researchers’ Night som anordnas på över 300 platser runt om i Europa den sista fredagen i september varje år. Vetenskapens Hus är huvudarrangör för ForskarFredag i Stockholm.

– Det är ett av de största evenemangen där forskare möter allmänhet och det växer för varje år, berättar Marcus Angelin, projektledare för ForskarFredag i Stockholm och biträdande föreståndare vid Vetenskapens Hus.

Vetenskapens Hus syfte är bland annat att bidra till ett Sverige med fler naturvetare, matematiker och tekniker i framtiden. Kärnan i verksamheten drygt 100 skolprogram och ett 20-tal lärarfortbildningar i ämnena fysik, kemi, biologi, teknik och matematik. Välkommen att titta in på vår hemsida, vetenskapenshus.se, för att se vad vi gör just nu!

Text: Elisabet Bergknut