Nyheter inom naturvetenskapliga profilområden

4. Forskning
  5. Profilområden
  6. Nyheter inom naturvetenskapliga profilområden

Nyheter inom naturvetenskapliga profilområden

• Spridning av könssjukdomar kan minska med hjälp av matematiska modeller 2019-11-27 En ny avhandling från Matematiska institutionen vid Stockholms universitet visar matematiska och statistiska modeller för hur könssjukdomar sprids. Med hjälp av dessa kan vi bättre förstå hur vi kan minska risken för fortsatt spridning.
  • Professor Christina Rudén har lett utredningen om riskerna med kemikalier. Foto: Jens Lasthein Hårdare tag mot kemikalieblandningar 2019-11-11 Under hela livet utsätts människor för komplexa blandningar av mer eller mindre farliga kemikalier. Hur påverkar det oss och vad bör göras? Professor Christina Rudén har överlämnat en rapport till regeringen.
  • Pher G. Andersson Ny upptäckt kan ge mer miljövänlig kemi 2019-11-07 Förenklade kemiska processer med mindre avfall och biprodukter. Det är möjliga fördelar av en ny upptäckt av forskare vid Stockholms universitet.
  • Pris tilldelas Ville Kaila 2019-10-30 Professor Ville Kaila vid Stockholms universitet tilldelas Sven och Ebba-Christina Hagbergs stiftelses personliga pris samt ett forskningsstöd på totalt 425 000 kronor.
  • Nya beräkningar visar på skifte i den arktiska kolbalansen 2019-10-24 De arktiska områdena har under årtusenden lagrat stora mänger kol i marken. En ny internationell studie publicerad i Nature Climate Change visar dock att dessa permafrostområden går mot ett skifte. Nu avger områdena i Arktis mer kol till atmosfären än vad växtligheten tar upp. Tillförseln av koldioxid till atmosfären riskerar dessutom att öka markant med upp till 41 procent om vi inte lyckas bromsa våra egna utsläpp.
  • Forskningen kring nanocellulosa bidrar på sikt till ökad hållbarhet i samhället, enligt Aji Matthew.
Foto: Niklas Björling Materialdesign i nanoskala för ökad hållbarhet 2019-09-19 Med skogsavfall som huvudsaklig råvara designar Aji Mathew nya funktionella material – ner på atomnivå. Resultatet är olika nanomaterial med skräddarsydda egenskaper och tydlig hållbarhetsprofil.
  • Tovetorp – 50 år av forskning, undervisning och samverkan 2019-09-19 Mitt i den sörmländska landsbygden ligger forskningsstationen Tovetorp. På stationen bedrivs forskning i framförallt etologi (djurs beteenden) och ekologi samt en hel del undervisning.
  • Kebneikaises sydtopp den 3 september 2019. Foto: Gunhild Rosqvist Kebnekaises sydtopp en meter lägre än nordtoppen 2019-09-09 Den årliga mätningen av Kebnekaises sydtopp har genomförts av forskare vid Stockholms universitet. Höjden på Sydtoppen var 2095,6 meter, det vill säga 1,2 meter lägre än Nordtoppens 2096,8 meter.
  • Polarexpedition ska kasta ljus över grönländsk glaciär 2019-08-26 I sommar deltar drygt 20 forskare vid Stockholms universitet i en forskningsexpedition till Grönland. Expeditionen ska främst undersöka kopplingen mellan klimatförändringar och glaciärer men arkeologer finns även med för att studera hur Grönland koloniserats.
  • Det nyupptäckta nervgiftet som är speciellt inriktat på malariamyggor. Strukturen hos den del av PMP1 som ”känner igen” malariamyggan. Illustration: Geoffrey Masuyer/Stockholms universitet Botoxkusin kan minska malaria på miljövänligt sätt 2019-06-28 Forskare i Stockholm och Lund har tillsammans med forskare i USA hittat ett nytt toxin selektivt inriktat på malariamyggor. Upptäckten kan leda till nya och miljövänliga sätt att bekämpa malaria.

Universitetets 16 profilområden

Rektor Astrid Söderbergh Widding. Foto: Anna Karin Landin

Stockholm universitet är ett framstående forskningsuniversitet präglat av den fria grundforskningen.

Astrid Söderbergh Widding