Natur och skidåkning har alltid legat Erik Huss varmt om hjärtat. Från början ville Erik bli bergsguide i Alperna men istället blev det sju säsonger som skibum i Chamonix kombinerat med geografistudier i Lund.  – Att vara utomhus i friska luften är ett måste och det går ju faktiskt att plugga och ha skoj samtidigt, berättar Erik entusiastiskt.

1992 gick han en kurs i Tarfala som blev en ögonöppnare med glaciologiprofessorn Per Holmlund som kursledare. Tarfala är en forskningsstation som hör till Stockholms universitet, i närheten av Kebnekaise i norra Lappland där man studerar glaciärer. Mätningarna av Storglaciärens massbalans har gjorts sedan 1945 och är den längsta obrutna mätserien i världen. Detta ledde vidare till forskarutbildningen i naturgeografi, glaciologi och klimatutveckling och sedan till jobbet som informatör för geovetenskap och föreläsare inom miljövetenskap, geografi och glaciologi. Efter att utbildningen var klar efterträdde han Helen Atkinson (kusin till Mr Bean) som studievägledare för den geovetenskapliga sektionen.

När Erik var i Chamonix under början av 1990-talet ringde telefonen plötsligt och professor Wibjörn Carlén, en av de ansvariga för forskningsexpeditionen Swedarp i Antarktis, undrade om han skulle vara intresserad av att följa med på en expedition till Antarktis. Förhållandena skulle bli tuffa så ett träningsläger i Arvidsjaur innan var ett måste.

– Att befinna sig i Antarktis och nästan höra tystnaden och se det storslagna landskapet är en magisk upplevelse, säger Erik med en drömmande blick. När man en gång varit där så vill man alltid tillbaks, det är den så kallade polarsjukan som slår till. En längtan tillbaks. Kanske en längtan bort från det civiliserade livet tillbaks till vårt enklare ursprung där livet mer bestod av att äta, sova och hitta skydd från vädrets makter.

1997 fick Erik sitt första barn, började på Poppius journalistskola samtidigt som han såg ett större behov hos forskare att kommunicera sin forskning. Detta ledde honom till rollen som projektledare för Geologins dag i några år. I jobbet ingick att koordinera för alla aktiviteter i hela landet och han lyckades öka antalet besökare från 6 000 till över 20 000 på tre år.
 

Medietränade nobelpristagare

Efter det blev han rekryterad till International Geosphere-Biosphere Programme, ett globalt forskarnätverk inom Earth System Science, som handlar om hur de naturliga och antropogena systemen på jorden interagerar och hur exempelvis avskogning i Amazonas förstärker torka eller monsunaktivitet i Indonesien. Efter det bar det av till Kungl. Vetenskapsakademien där han som pressansvarig bland annat medietränade nobelpristagare och arrangerade intervjuer och presskonferenser med medier från världens alla hörn.

Jobbet efter blev som kommunikationschef för Sveriges Annonsörer, där de flesta stora företag och organisationer som köper reklam och marknadsföring är medlemmar. Under dessa år lärde sig Erik grunden i hur kommunikation och reklam fungerar i näringslivet.

2016 var det dags att knyta ihop säcken med alla skilda kunskaper inom naturvetenskap, geografi, kommunikation och marknadsföring och förverkliga en dröm om att starta eget. För att hitta ett passande namn till företaget som skulle syssla med hållbar affärsutveckling startade han en Facebook-grupp med kreativa människor som tävlade om att komma på ett passande namn.

Företagets namn blev Husstainability och har idag 26 kunder i form av företag och organisationer som genom utbildningar med insikter, workshops, inspirationsföreläsningar och kommunikation lär sig att man kan ställa om till en mer ansvarsfull verksamhet där det blir lönsamt att arbeta med naturen – inte emot.  

– När det går bra för en verksamhet går det också bra för klimatet och naturen, är en målsättning som alla ledare borde arbeta efter, avslutar Erik förhoppningsfullt.

Här kan du läsa mer om Husstainability

 

Text Per Nordström