Gåtan om vårt immunförsvar

Har du någonsin sett en sjuk fluga? Det hade inte Hans G Boman, så han antog att det måste vara för att de har ett bra immunförsvar. Det var så det hela började.

Hans G Boman var mikrobiolog och pionjär inom forskning om insekters immunförsvar. Mellan 1976 och 1997 var han verksam vid Stockholms universitet och ledde en framgångsrik forskningsgrupp. Hans frågeställning var enkel, men banbrytande - hur kan insekter skydda sig mot främmande bakterier och infektioner? Det var nog få som då trodde att insekter kan hjälpa oss att få svar på gåtan om vårt eget immunsystem.

Tidigare kollegor berättar varmt om sina minnen av en mångfacetterad man. Han brann för att lära ut vetenskap och för att lösa mysterier på molekylär nivå, men han hade också en konstnärlig sida.

Bananfluga. Foto: Mostphotos

D-vitamin som behandling av infektioner

Birgitta Agerberth som är professor vid Institutionen för laboratoriemedicin på Karolinska institutet berättar om sitt samarbete med Hans G Boman i mitten på 90-talet. Samarbetet ledde till upptäckten av en antimikrobiell peptid som fick namnet LL-37 som har visat sig spela en viktig roll i flera infektionssjukdomar, bland annat Shigella och tuberkulos. Fosterfett, det lager som finns på nyfödda bebisar, har visat sig innehålla LL-37. Birgitta och hennes forskarkollegor har undersökt fosterfettet och de proteiner som är bakteriedödande för att kunna härma den effekten.

Antimikrobiella peptider verkar ha stor potential i jakten på infektionsbehandlingar och kanske är de rent av svaret på problemet med antibiotikaresistenta bakterier. Frågan är om Hans G Boman kunde föreställa sig detta när han startade sin forskning.

Vill du veta mer? Läs den fördjupade texten.