Välkommen att söka boende i Citén och Svenska studenthemmet!

INTERNATIONELL OMGIVNING – närmare 12 000 studenter från jordens alla hörn möts årligen i charmigt och lugnt studenthusområde i södra Paris, 10 min. från city och Sorbonneuniversitetet. La Cité universitaire grundades efter första världskriget för att främja fredstanken och uppmuntra kulturutbyten mellan studenter från hela världen. Svenska studenthemmet invigdes år 1931.

UNIKT BOENDE CENTRALT I PARIS – i det Svenska studenthemmet bor du bekvämt i hemtrevlig miljö, tillsammans med studenter och forskare från hela världen. Studenthemmet har drygt 40 rum, varav ett antal dubbelrum, en handikappanpassad studio och två ateljéer, som med fördel kan användas av konstnärer. För
musikstuderande finns tillgång till tre musikrum.

TERMINS- och LÄSÅRSSTUDIER - för vistelse under läsåret krävs att ha läst på universitet i minst två år, samt att du är antagen vid lärosäte i Paris.

Sista ansökningsdatum inför vårterminen 2022: 31 oktober 2021

SOMMARSTUDIER?

Svenska studenthemmet erbjuder boende på sommaren för studerande, forskare, lärare och skolledare.
Rum kan sökas under juni, juli, augusti och september.

Du finner ansökningsformulär på Svenska studenthemmets hemsida

Kontakt

För ytterligare information, välkommen att kontakta Pierre TOLCINI, chef för Svenska studenthemmet
Tel: +33 (0)1 53 80 81 70 / +33 (0)6 23 01 28 54