Sara Hansson gick kursen. Bild: privat

"Kursen var jätterolig, fysik är mitt nya favoritämne!" säger Sara Hansson 12 år.

Sommarkurs för tjejer anordnas i samarbete med ett antal företag som arbetar aktivt med att få fler tjejer intresserade av deras bransch. Företagens stöd gör det möjligt att erbjuda kursen kostnadsfritt för deltagande tjejer. Målet med kurserna är att deltagarna ska lära genom att göra, våga ställa frågor, ha roligt med teknik och naturvetenskap och träffa på mer avancerade experiment. Deltagarna handleds av universitetsstuderande från Stockholms universitet, KTH och Uppsala universitet.

Vad får tjejerna göra under kursen? De kan t ex designa sin egen produkt och skriva ut i en 3D-skrivare, besöka Edvard Andersons tropiska växthus, lära sig mer om programmering och elektronik, upptäcka flytande kväve och laborera i välutrustade kemilabb.

"Det roligaste var att testa saker som man sällan får göra i skolan. Flytande kväve var spännande", fortsätter Sara.

Vetenskapens Hus har anordnat sommarkurser för tjejer sedan 2005 i samarbete med flera aktörer för att öka tjejers intresse för naturvetenskap och teknik. Samarbetspartners för årets sommarkurs för tjejer är KTH och SU, Scania, Equinix, FLIR. Vanligtvis brukar kursen hållas i Vetenskapens hus lokaler, men på grund av renoveringar fick SU äran att vara värd.

Handledare är studenter på SU, KTH och Uppsala universitet.