Porträtt av Anders Blomqvist
Anders Blomqvist är pedagogisk utvecklare i kemi/molekylär biologi, Vetenskapens Hus

Vi har ställt några frågor till Anders Blomqvist som är pedagogisk utvecklare i kemi/molekylär biologi på Vetenskapens Hus.

Vem passar webbinarierna för, och vem kan anmäla sig?

Våra webbinarier riktar sig mot lärare med sina elever i grundskolan och gymnasiet. Ofta är det webbinarier som är riktade mot eleverna, men vi har också rena lärarforbildningar.

Vad är syftet med serien?

Vi vill nå ut med intressant och spännande forskning. Det finns ett stort intresse i skolan för att ta del av de senaste forskningsrönen och många elever är väldigt nyfikna på utbildningar inom naturvetenskap, teknik och matematik (STEM). Förutom forskning har vi också information om olika utbildningar, och där har vi även involverat doktorander och studenter som har en nära erfarenhet av utbildningen. Det är helt klart så att många elever är intresserade men osäkra på vad man kan bli efter en avslutad utbildning. Många är sugna på forskning men undrar vilka jobb det leder till, och här behöver lärosätena hjälpa till att berätta mer. 

Vi vill också avdramatisera högskolemiljön och inspirera eleverna att våga söka till de utbildningar som erbjuds. Jag tror mycket på det personliga mötet, med en inspirerande forskare som engagerar och kan förklara sin forskning på ett lättbegripligt sätt. Här vet jag att vi når ut och väcker intresse genom vår webbinarier, det har aldrig varit ett problem att fylla ut tiden - frågorna ramlar in på chatten och vi får ofta hålla ett öga på klockan för att hålla tiden. 

Är det live – kan man ställa frågor på plats?

Vi stämmer av med forskarna om det ska köras live och/eller läggas upp efteråt med allt vad det innebär. De webbinarier jag har ansvarat för har vi kört live. Det finns en viss tjusning i det. Det blir lite mer ledigt och informellt, mer som ett direkt samtal med eleverna. Vi har hittills haft ett upplägg med föredrag på cirka 20 minuter och möjlighet att ställa frågor i chatten (i Zoom), som besvaras efteråt. Men som sagt, vi stämmer av med varje föreläsare hur de vill utforma sitt webbinarium. 

Vilka forskare är först ut, och vad handlar de webbinarierna om?

Under hösten har vi haft ett fokus på Covid-19, under vårterminen har vi ett mer diversifierat program. Först ut är Emely Kjellsson Lindblom  som kommer att berätta om sjukhusfysik den 11 mars, sen rullar det på och vi har datorbaserad kemi, svarta hål och mycket annat på repertoaren, innan vi avrundar med arkeogenetik i maj. Alla vår webbinarier finns på sidan vetenskapenshus.se/evenemang-tavlingar/webbinarier

Har du något mer att tillägga?

Jag vill passa på att tacka alla forskare som ställer upp, det är ett enormt givande samarbete och jag hoppas fler forskare ser möjligheterna att använda sig av oss för att nå ut med sin forskning och verksamhet. Vi på Vetenskapens Hus hjälper er gärna med att nå ut till skola och allmänhet. Kontakta oss så ordnar vi med logistik, teknik och marknadsföring, det enda ni behöver fundera på är ert föredrag.